❮ Actualitat

30 de setembre de 2025


Moció per el compliment de la Llei de Política Lingüística

La moció la vàrem presentar al ple del 30 de setembre de 2025.

A Granollers han proliferat molts locals comercials que incompleixen la Llei de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya i no retolen en català. És per això que demanem en ple municipal que l'Ajuntament de Granollers actuï i faci complir la llei.

❌ La moció va ser rebutjada amb els vots en contra del PSC, PP i VOX; amb els vots a favor de Primàries, ERC i Junts.


Intervenció defensant la moció:


MOCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL GRANOLLERS PRIMÀRIES PER AL COMPLIMENT DE LA LLEI DE POLÍTICA LINGÜÍSTICA I LA DEL CODI DE CONSUM EN REFERÈNCIA A LA RETOLACIÓ EN CATALÀ DELS ESTABLIMENTS DE GRANOLLERS

La Llei de Política Lingüística i la del Codi de Consum obliguen a titular els indicadors dels establiments comercials a Catalunya en català. La senyalització i els cartells d’informació general de caràcter fix i els documents d’oferta de serveis per als usuaris i consumidors dels establiments oberts al públic han d’ésser redactats, almenys, en català. Cal tenir en compte, però, que aquesta norma no s’aplica a les marques, als noms comercials i als rètols emparats per la legislació de la propietat industrial (art. 32.3 de la Llei de Política Lingüística). Així ho determinen la Llei de política Lingüística i la Llei del Codi de Consum.

En general, les llengües de països de tradició democràtica de dimensions similars a la nostra tenen aquesta mateixa obligació. Això passa, per exemple, per les diverses llengües pròpies de Suïssa, per al finès i el suec a Finlàndia, el francès al Quebec, el lituà, el letó, l'estonià... I per descomptat, per al català a Andorra. En països com França, el francès també és obligatori. Als territoris espanyols de llengua pròpia castellana no existeix aquesta obligació, malgrat que Espanya és un dels països més impositius lingüísticament en l'àmbit de les empreses, amb més de 300 disposicions impositives del castellà en diversos àmbits.

El Codi de Consum fixa, també, que els consumidors, sens perjudici del respecte ple al deure de disponibilitat lingüística, tenen dret a rebre en català les invitacions a comprar, la informació de caràcter fix, la documentació contractual, els pressupostos, els resguards de dipòsit, les factures i els altres documents que hi facin referència o que en derivin (art. 128-1, 2 a). La documentació i les informacions necessàries per al consum i l’ús adequats dels béns i serveis dirigides als consumidors han d’estar a disposició immediata d’aquests, d’acord amb el que estableix l’article 128-1, 2 b. Per tant, els rètols d’activitat (esports, agència de viatges, restaurant, papereria, etc.), les llistes de preus i de serveis, les senyalitzacions, les indicacions (entrada i sortida, serveis, plafons informatius per al client, etc.) i tota la resta de senyalització fixa han d’estar com a mínim en català.

La vulneració dels drets lingüístics dels consumidors establerts al Codi de Consum i a la normativa de política lingüística pot tenir la consideració d’infracció administrativa. En aquest sentit, els consumidors poden posar en coneixement dels organismes competents en matèria de consum l’actuació d’un establiment o empresa que vulneri els drets lingüístics reconeguts per la llei. Cal recordar que el Tribunal Constitucional de la mà de Juan José González Rivas va avalar l’any 2018 l'esmentada normativa que exigeix la retolació en català dels comerços. Per contra, va rebutjar l’obligació dels comerciants d’atendre en català al client que ho desitgés, malgrat que el Defensor del Pueblo la va recórrer adduint que els consumidors tenen dret a ser atesos en català, si ho demanen.

L’any 2023 l’Ajuntament de Granollers va comprometre’s en la defensa de la llengua a la ciutat, exercint les competències municipals per garantir els drets lingüístics amb accions decidides i fermes, per al compliment de la llei de Política Lingüística i del Codi de Consum de Catalunya. El grup municipal Granollers Primàries ja va demanar en Ple la creació d'una regidoria de Política Lingüística per a fer el seguiment i fiscalització de temes importants com el de la retolació del comerç en català. No obstant això, a dia d’avui es veuen cada vegada més establiments a la ciutat amb retolacions que no són en llengua catalana, proliferant-ne de nous, motiu pel que creiem que el que s’ha fet fins ara no és suficient i cal revisar-ho.

Per aquest motiu, el Grup Municipal Granollers Primàries demana al Ple Municipal que s’estableixin els ACORDS següents:

1. Instar a la Corporació Municipal a intensificar la tasca de l’Ajuntament de Granollers per al compliment de la llei de Política Lingüística i del Codi de Consum de Catalunya que diu que "les senyalitzacions, cartells i rètols de caràcters fix han de figurar com a mínim en català, així com els rètols de preus dels productes".

2. Intensificar la tasca mitjançant el suport i dotació d’inspectors municipals per detectar els establiments que incompleixen la normativa lingüística i dotant a la inspecció municipal de temps i espai per explicar la Llei, deixant un termini d’un mes per a afegir el català a la cartelleria de l’establiment.

3. Que passat un mes des la visita de la inspecció municipal i l’assessorament, es multi segons la normativa els establiments que segueixen amb l’incompliment de la normativa lingüística.

4. Proporcionar de forma gratuïta un servei d’orientació lingüística, si es demana, així com oferir la possibilitat de vincular el personal que treballa en aquests establiments a cursos oficials de llengua catalana.

5. Comunicar aquests acords a qui correspongui per tal d'assegurar a Granollersl'estricte compliment de la llei de Política Lingüística i del Codi de Consum de Catalunya.


Informació important sobre cookies
Aquest web utilitza cookies pròpies per donar un millor servei, no s'utilitzen per recollir informació de caràcter personal.
Per a més informació consulti la nostra política de cookies
30-09-2025  Activitat política  Actualitat  Ple municipal  2025  
Comunicació PRIG